February 18, 2021

 

PELABUR ASING CABUT LARI

DR MUZAHET MASRURI


Mengapa & ke mana?

Ikuti analisis ringkas dalam artikel ini. 

Where's Malaysia on the Globe?

Ketika menaiki keretapi dari Liverpool Street, London bersama isteri dan 2 orang anak kecil untuk melanjut pelajaran ke United Kingdom pada tahun 1985, seorang Inggeris warga tempatan separuh umur menyapa, “Where’re you from?” sambil senyum memerhati ke arah kami.

“From Malaysia” saya menjawab. “Malaysia?” katanya, seperti kebingungan. “Where’s Malaysia on the globe?” memandang tepat ke arah kami, seolah-olah kehairanan. “Do you know Singapore?” isteri di sisi cepat menyampuk. “Singapore? Yea, yea ! I know Singapore…I’ve been to Singapore..Is it near Singapore..?” katanya lagi meminta kepastian.

“Before 1965, Singapore was a part of Malaysia..” saya jelaskan padanya. Dia seolah-olah merenung jauh, kemudian tersenyum dan mengangguk kepala ke arah kami.

Moral di sebalik cerita ini ialah sehingga tahun 1980-an dunia luar tidak mengenali Malaysia.

Tujuh tahun selepas itu, semasa baharu sahaja menjejak kaki ke kampus universiti yang sama, saya ditegur sekumpulan penuntut luar negara dari Afrika dan Eropah, “Are you from Malaysia..?” sambil mengheret beg besar, saya menjawab, "Yes, I am". “Wa..!! Malaysia bagus…!” jawab salah seorang daripada mereka, sambil  mengangkat ibu jari. “Malaysia Boleh..!!” sampuk mereka yang lain.


The moral of the story - sejak dekad 1990-an imej Malaysia telah berubah sebagai sebuah negara Islam yang berjaya dan berkembang pesat di rantau Asia.

Malaysia the next Asian Tigers

Pada awal tahun 1980-an, 4 buah negara di Asia, Hong Kong, Singapore, South Korea, dan Taiwan mendapat gelaran The Asian Tigers. Negara-negara tersebut telah mencapai tahap pembangunan ekonomi yang sangat pesat berorientasikan industri berasaskan eksport, berteknologi tinggi setanding dengan negara-negara maju dan terkaya di dunia.

Pada awal tahun 1990-an Malaysia mendapat jolokan ‘The next Asian Tigers’ berasaskan kepada pertumbuhan yang pesat dan strategi pembangunan ekonomi berorientasikan eksport dan berteknologi tinggi seperti yang dicapai di kalangan negara-negara berkenaan.

Seperti negara-negara The Asian Tigers, dekad 90-an menyaksikan Malaysia menjadi antara destinasi utama pelaburan langsung asing di rantau Asia ketika itu.

Bagaimanapun, bermula abad ke-21, menyaksikan landskap ekonomi Malaysia mula luntur.

Pelabur asing cabut lari..


Persidangan Perdagangan dan Pembangunan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNCTAD) melaporkan, pelaburan langsung asing (FDI) ke Asia Tenggara pada 2020 telah merosot 31% kepada nilai berjumlah US$107 billion (The Straits Times of Singapore on 5 February 2021).

Malaysia mengalami kemerosotan FDI paling teruk di rantau Asia (lihat Jadual di bawah).

FDI ke Malaysia merosot 68% dan hanya menerima US$2.5 bilion daripada US$107 bilion nilai pelaburan langsung asing ke Asia Tenggara.



Apa kata Menteri Kewangan?

Beberapa hari sebelum kerajaan mengisytiharkan darurat pada 11 Januari 2021, Menteri Kewangan membuat pengumuman bahawa “…Malaysia remains an attractive business hub for foreign investors…” (Focus Malaysia, 10 Januari 2021)

CEO EUROCHAM memperli

Dalam bantahan melalui LinkedIn, CEO EU-Malaysian Chamber of Commerce and Industry (EUROCHAM), Sven Schneider berkata “.. I’m very sorry to make this comment but representing a sizeable community of foreign investors, the EU, we currently receive a lot of concerns regarding Malaysia as a viable investment destination…". (LinkedIn, 11 Januari 2021, quoted in Focus Malaysia).


Sven Schneider, CEO the European Union-Malaysia Chamber of Commerce and Industry (EUROCHAM), berdiri nombor 2 dari kanan. Foto The New Straits Times

CEO EUROCHAM memperli lagi..

“.. it really needs more than a few nice words and window dressing ..." (LinkedIn, 11 Januari 2021, quoted in Focus Malaysia).

Beliau menyebut, beberapa syarikat asing telah menutup operasinya di Malaysia dan bepindah ke Indonesia.







Kesimpulan


Apa jawapan anda…??

Penulis: Dr Muzahet Masruri. Ph. D (Economics), University of East Anglia, United Kingdom