January 09, 2021

Episod 7: Diserap Ke Skim PTD


Episod 7:

DISERAP KE SKIM PTD

Pada pagi itu, Zahid dipanggil oleh Dr. Fadil Azim Abbas ke biliknya. Dr. Fadil adalah bekas pegawai kanan SERU dan sekarang ini bertugas sebagai Pengarah, Seksyen Pembahagian di EPU.

“Muzahid, semalam Kabinet telah meluluskan cadangan menubuhkan Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) sebagai respons kepada kegawatan ekonomi yang melanda negara sekarang,” kata Dr. Fadil, memulakan perbincangan dengan nada yang serius. “EPU telah dilantik sebagai Urusetia MTEN dan Ketua Pengarah EPU yang baharu, Datuk Samsudin Hitam telah meminta saya jadi Ketua Urusetia,” kata Dr. Fadil, memusing-musingkan pen di tangannya dan merenung jauh ke hadapan.

“Saya hendak you bantu saya. You adalah pegawai pertama yang saya lantik untuk duduk dalam Urusetia MTEN,” kata Dr. Fadil merenung mukanya.

Sekretariat Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN)

Memulakan kareer di MTEN

Semasa mula ditugaskan di MTEN pada tahun 1998, Zahid masih menyandang jawatan di bawah Skim Perkhidmatan Pegawai Penyelidik. Walaupun dia telah dinaikkan pangkat ke Tingkatan Kanan (Gred N2) tetapi dia teringat rakan-rakan lain dalam skim perkhidmatan yang sama yang tidak mempunyai peluang untuk meningkatkan kerjaya sepertinya.

Dia terfikir, memandangkan bilangan pegawai penyelidik yang kecil, peluang untuk kenaikan pangkat hampir tidak ada sehinggalah mereka bersara kecuali menggabungkannya dengan skim perkhidmatan yang lebih besar.

“Murtadza! Apa kata kalau kita buat memorandum supaya pegawai-pegawai penyelidik di EPU diserapkan ke dalam Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD)?” katanya. Murtadza adalah pegawai penyelidik EPU yang juga ditempatkan di Urusetia MTEN.

“I rasa sia-sia sahaja! Sebab kita pernah beberapa kali buat memorandum. EPU pun pernah buat memorandum tapi sampai sekarang pun tak ada jawapan,” jawab Murtadza, yang menunjukkan muka hampa. “Kita jangan cepat putus asa! Kita cuba lagi. Mana tahu rezeki kita ada di MTEN!” jawabnya.

“Memorandum yang dulu tu, you ada simpan?” katanya. “Ada!” jawab Murtadza. “OK, kita kemaskini memorandum itu, kemudian kita hantar ke JPA,” katanya lagi. “Siapa yang nak hantar?” tanya Murtadza.

“Dulu you hantar melalui EPU. Tapi sekarang kita hantar melalui MTEN dan minta surat sokongan daripada Tun,” kata Zahid. “Boleh ke?” tanya Murtadza. “Kenapa tak boleh? Dulu kita bawah EPU. Sekarang bawah MTEN. Lagipun, surat itu hanya sokongan. Tidak ada terikat apa-apa. Terpulanglah pada JPA sama ada nak pertimbangkan atau tidak!” jawabnya.

Bentang memorandum

Dua minggu selepas memorandum di hantar ke JPA, dia dipanggil oleh Ketua Pengarah EPU. “Muzahid! Besok saya ada mesyuarat di JPA untuk bentang memorandum yang you hantar. Saya minta you bentang memorandum itu sebab you tahu perinciannya. Saya akan ada dalam mesyuarat itu,” kata Datuk Samsudin Hitam. “Baik Datuk!” jawab Zahid.

Ketika melangkah masuk ke dalam bilik mesyuarat di JPA, dia melihat ramai pegawai kanan JPA yang berada di dalam bilik tersebut. Sebaik sahaja Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) masuk dan duduk untuk mempengerusikan mesyuarat, beliau berkata, “Minta Dr. Muzahid keluar bilik mesyuarat dulu dan saya akan panggil semula nanti,” arah Tan Sri Samsudin Osman, KPPA.

Hampir sejam berada di luar bilik mesyurat, akhirnya dia dipanggil masuk. Dia mengambil tempat duduk di sebelah Ketua Pengarah EPU yang dikosongkan untuknya.

“Muzahid! Ahli-ahli mesyuarat telah berbincang dan mengambil ketetapan supaya cadangan penyerapan jawatan Pegawai Penyelidik ke Skim PTD di EPU memasukkan juga pegawai Ahli Ekonomi di MAMPU,” kata Tan Sri, sambil menyelak helaian kertas memorandum bersama-sama lampiran senarai Pegawai Penyelidik EPU dan senarai Ahli Ekonomi MAMPU yang tidak mempunyai memorandum. Tan Sri memandang ke arahnya dan dia menganggukkan kepala, tanda setuju.

Tan Sri KPPA banyak mengemukakan soalan mengenai kandungan memorandum, termasuklah bidang tugas Pegawai Penyelidik, rasional ia diwujudkan di SERU dahulu, kerja-kerja yang dilakukan, perbezaan fungsi berbanding pegawai PTD, dan latar belakang pegawai-pegawai yang berada di bawah skim itu sekarang.

Zahid menjawab soalan-soalan dengan tenang, mengelakkan daripada mengemukakan perkara-perkara yang boleh menimbulkan konflik dan menyinggung perasaan pegawai-pegawai PTD yang berada di dalam bilik mesyuarat serta menjelaskan perincian latar belakang setiap pegawai penyelidk yang terdapat dalam memorandum.

“Wah! You ni cukup bersedia. Sampai latar belakang semua Pegawai Penyelidik you tahu!” kata Tan Sri, berseloroh sambil tersenyum. “Saya telah bersama mereka lebih 15 tahun Tan Sri. Segala keluhan mereka saya dengar,” jawabnya dengan tenang dan memberi senyuman balas.

“Satu lagi saya nak tanya! Apa syarat-syarat yang you letakkan dalam cadangan penyerapan Pegawai Penyelidik ke PTD?” kata Tan Sri, sambil meletakkan kedua-dua belah tangannya di atas meja dan merenung mukanya.

“Kami tidak meletakkan apa-apa syarat. Cuma saya pohon supaya tarikh penyerapan tersebut mengambil kira tarikh Pegawai-pegawai Penyelidik mula berkhidmat,” katanya, diikuti dengan suara sorakan memperli pegawai-pegawai PTD yang berada dalam bilik mesyuarat. “Ha! You dengar tu! Apa jawapan pegawai PTD!” kata Tan Sri.

“JPA akan meneliti perkara ini dan akan memberi maklumbalas kepada Datuk Ketua Pengarah EPU secepat mungkin.

Mesyuarat bersurai,” kata Tan Sri.

Kursus Penyesuaian PTA, PAP & PPS ke Skim PTD
Hotel Regency, Port Dickson, 13 – 24 Mei 2002

Berita gembira

Dua bulan selepas itu, dia dipanggil oleh Ketua Pengarah EPU di pejabatnya. “Muzahid! Tahniah! JPA setuju serapkan skim Pegawai Penyelidik ke skim PTD,” kata Datuk Samsudin yang turut gembira, berjabat tangan dan menyerahkan surat daripada JPA kepadanya.

Dia membaca surat tersebut dan antara kandungannya tercatat tarikh penyerapan berkuatkuasa pada 1 Ogos 2001.

Berita gembira itu dikongsi dengan rakan-rakan pegawai penyelidik di EPU yang menyerbu masuk ke pejabatnya. Mereka datang dengan senyuman, bersalaman dan mengucap tahniah sesama mereka.

“Dr..!! I tabik you. Dulu dah beberapa kali kita orang hantar memorandum tak berjaya. You sekali hantar, dah dapat,” kata Munirah Abd. Manan. “Bukan saya seorang sahaja buat kerja. Murtadza pun ada bantu!” katanya. “Betullah Muzahid. You memang jaguh. Tapi jaguh kampunglah!” kata Samuri Rahmat yang kebetulan berada di pejabatnya. “Hai, Sam! cakap baik sikit ya!” jawab Zahid, bergurau.

Dalam keadaan yang bising, telefon di pejabatnya berbunyi. “Itu Dr. Muzahid ke? Saya Hamzah dari MAMPU. Kami nak ucap terima kasih kerana bantu kami diserapkan ke Skim PTD,” kata pegawai tersebut.

“Okey, sama-sama! Salam saya pada teman-teman di MAMPU,” jawab Zahid.




Episod 6: Melapor Di EPU

 


Episod 6

MELAPOR DI EPU

Zahid pulang ke tanah air setelah berjaya mendapat Ijazah Kedoktoran Falsafah (Ph.D) dalam bidang Ekonomi pada tahun 1996. Dia tidak bertugas semula di SERU kerana pada masa itu SERU telah dibubarkan. Semua Pegawai Penyelidik telah diserapkan ke Unit Perancang Ekonomi (EPU), Jabatan Perdana Menteri yang terletak di Kompleks JPM, Jalan Dato’ Onn, Kuala Lumpur.

EPU berperanan merangka perancangan pembangunan ekonomi negara bagi tempoh jangka pendek, jangka sederhana dan jangka panjang. EPU juga bertanggung jawab menyediakan peruntukan dan meluluskan program-program serta projek-projek yang dirangka dalam Rancangan Pembangunan Lima Tahun Malaysia.

Skim Pegawai Penyelidik

Zahid adalah salah seorang daripada 20 orang Pegawai Penyelidik (N20) SERU yang diserapkan ke EPU di bawah skim perkhidmatan tertutup, iaitu mereka hanya boleh bertugas di jabatan ini sahaja dan tidak boleh ditukarkan ke jabatan lain.

Oleh kerana bilangan pegawai penyelidik adalah kecil, peluang untuk kenaikan pangkat adalah sangat terhad. Isu kenaikan pangkat sering menjadi rungutan di kalangan pegawai-pegawai penyelidik.

“Zahid, engkau kerja dah berapa tahun?” tanya Suhaimi, Pegawai Penyelidik yang berasal dari Kelantan. “Dah 15 tahun. Kenapa?” jawab Zahid. “Hai! 15 tahun kerja masih Tingkatan Biasa? Ada PhD pulak tu!” tanya Suhaimi memperli. “Belum ada rezeki!”, jawabnya, perlahan untuk menenangkan perasaan Suhaimi yang keciwa.

Bersama Suhaimi (tengah) dan Alias (kanan) di Pejabat EPU
Kompleks JPM, Jalan Dato’ Onn Kuala Lumpur, 1997

“Aku sebenarnya benganglah!” rungut Suhaimi, sambil menggaru kepala yang tidak gatal di belakang telinga sebelah kanannya. “Bengang pasal apa?” tanya Zahid. “Engkau tahu, pegawai PTD bila jumpa sesama mereka, bersembang. Cerita lain tak ada. Pasal naik pangkat sahaja!” kata Suhaimi, menyungut.

“Ala, biarlah. Itu dah rezeki mereka!” katanya untuk menenangkan Suhaimi. “Yalah aku faham! Tapi, kita ni buat kerja yang sama dengan dia orang. Kerja-kerja yang tak patut kita buat pun kita yang kena buat! Tapi habuk pun tak ada!” kata Suhaimi, melahirkan rasa hampa.

“Suhaimi! Kita ni buat kerja kena ikhlas, bersungguh dan pastikan kerja yang kita hasilkan itu berkualiti. Kita jangan sandarkan pertimbangan kita semata-mata pada pangkat untuk meransang kita melakukan kerja. Itu tak ikhlas namanya!” katanya.

“Kita kena ingat, kita kerja ni nak cari rezeki yang halal untuk bagi makan bini dan anak-anak,” katanya lagi cuba menenangkan perasaan Suhaimi yang semakin keciwa. “Ah! sudahlah kau, nak berfalsafah depan aku pulak!” kata Suhaimi, terus merungut. 

“Hey kawan! Bukan falsafah. Tapi, kita kena suka dengan kerja kita. Minat dengan kerja yang kita buat. Barulah ‘happy’, ada keseronokan bekerja, rasa senang hati nak ke pejabat dan malam sebelum tidur, tertunggu-tunggu waktu pagi untuk pergi pejabat. Tapi, kalau kita tak minat nak buat kerja sebab tak dapat naik pangkat, itu akan merosakkan diri kita sendiri. Kerja malas, prestasi menurun, ponteng, kena ambil tindakan disiplin, kena buang kerja. Ha! Siapa yang susah?” katanya lagi, memerhatikan Suhaimi yang masih tidak berpuas hati.

Suhaimi tersenyum sinis. “Aku puji engkau. Engkau memang Pegawai Penyelidik yang bagus. Engkau sepatutnya layak menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang tahun ini. Tahniah!” kata Suhaimi, memperli, lalu beredar meninggalkannya.

Ph.D Gred 3

“Alias! Macam mana dengan kawan kita ni? Ada Ph.D, tapi masih Gred 3. Peliklah!” kata Ismail Hasan, menepuk-nepuk bahu Zahid, ketika mereka sedang berjalan untuk makan tengahari di gerai Bank Negara. Alias Abdullah adalah Ketua Penolong Pengarah (KPP) manakala dia hanya Penolong Pengarah (PP). Alias menyinggul Zahid dengan ponggongnya, bergurau. “Habis! Aku boleh buat apa?” jawab Alias. 

“Apa peliknya!” jawab Zahid, sambil menyinggul Alias dengan ponggongnya. “Apa beza aku dengan engkau orang? Engkau kerja di EPU. Aku pun kerja di EPU! Engkau masuk pejabat pakai ‘neck-tie’. Aku pun pakai ‘neck-tie’. Engkau pakai ‘blazer’ bila ‘aircon’ dalam bilik sejuk sangat. Aku pun ada ‘blazer’ nak pakai! Cuma bezanya, engkau duduk sebilik seorang, aku duduk dua orang sebilik dengan Husin. Itu saja!” katanya lagi.

“Satu lagi, kalau engkau ajak aku makan, KPP kenalah belanja PP!” katanya berseloroh. “Ala, pasal makan tu benda kecil. Hari-hari aku boleh belanja engkau makan,” jawab Alias, mengeluarkan dompet duit dan memandang Zahid dengan tersengeh.

Panggilan dari Pejabat Ketua Pengarah
 
Lebih kurang 2 bulan selepas itu, dia menerima panggilan telefon. “Dr. Muzahid! Saya buat panggilan dari pejabat Ketua Pengarah! Tan Sri nak jumpa Dr. di pejabatnya sekarang!” kata Setiausaha Peribadi Ketua Pengarah. Dia segera bersiap dan terus berjalan menuju ke bilik Ketua Pengarah. Ketika melangkah masuk dan memberi ucapan selamat pagi, dia melihat Tan Sri Ali Abol Hasan yang sangat sibuk meneliti berbagai dokumen dan surat-surat yang bertimbun di hadapannya.

“Sila duduk!” kata Tan Sri, menunjuk kerusi di hadapan mejanya. “You ditempatkan di Bahagian mana?” tanya Tan Sri yang terus memegang pen dan menurunkan tandatangan di surat-surat di hadapannya. “Seksyen Perkhidmatan Sosial, Tan Sri,” jawabnya. “How do you find it?” tanya Tan Sri, sambil pantas menurunkan tandatangan tanpa melihat ke arahnya. “I find it very interesting. After more than 10 years involved in research, now I am doing planning for the Malaysia development plans,” jawab Zahid.

Tan Sri berhenti sejenak, masih memegang pen dan memandang ke arahnya. “You dah berapa lama berkhidmat dengan Kerajaan?” tanya Tan Sri. “Lebih kurang 15 tahun Tan Sri,” jawabnya. Perbualan mereka terhenti seketika apabila Tan Sri mendapati ada sesuatu yang tidak kena di dalam surat yang dibacanya.

“You have got your Ph.D, in what field?” tanya Tan Sri meneruskan perbualan. “In Economics, Tan Sri,” jawab Zahid. “Great demand! Kalau syarikat swasta tahu, for sure dia akan ambil you bekerja,” kata Tan Sri, sambil menurukan tandatangan di surat terakhir di hadapannya. “But, I want you to stay in EPU,” kata Tan Sri memandang ke arahnya.

“In what Grade are you now?” tanya Tan Sri. “Grade 3, Tan Sri,” jawab Zahid. “What? Say it again!” tanya Tan Sri sambil mengerutkan mukanya. “I am still in Grade 3, Tan Sri,” jawab Zahid. “What? You have been working for 15 years, with Ph.D in Economics and you’re still in Grade 3? I couldn’t believe it!” kata Tan Sri dengan suara yang meninggi dan menggelengkan kepalanya. Dia memegang gagang telefon dan memanggil Setiausaha Peribadinya. “Sam ada? Suruh dia jumpa saya sekarang!” kata Tan Sri.

“I want him to stay in EPU. Do something for him!”

Tidak lama kemudian, muncul seorang yang sederhana tinggi dan berbadan gempal berjalan pantas menuju ke meja Tan Sri. Dia berdiri di sebelah Zahid, merapatkan kedua-dua belah kakinya dan berdiri tegak seperti seorang askar. “Yes Sir!” kata Datuk Samsudin Hitam dengan meluruskan kedua-dua belah tangannya ke bawah dan sedia menerima arahan.

Datuk Samsudin atau nama ringkasnya Datuk Sam, adalah Timbalan Ketua Pengarah EPU. Dia terkenal sebagai seorang yang rajin bekerja dan sangat menghormati pegawai atasannya. Melihat Datuk Sam terus berdiri di sebelahnya, menghadap Tan Sri,  Zahid merasa serba salah. Dia terfikir untuk berdiri bersama Datuk Sam tetapi hatinya berkata supaya dia terus duduk. 

“Sam! Muzahid has been serving the government for more than 15 years. He has got his Ph.D in Economics but I feel sorry to him. He is still in Grade 3,” kata Tan Sri, mendongak memandang muka Datuk Sam yang sedang berdiri tegak. “I want him to stay in EPU. Do something for him!” kata Tan Sri, memberi arahan. “Yes Sir,” jawab Datuk Sam, berdiri lurus lalu beredar meninggalkan Tan Sri.

Ketua Penolong Pengarah (KPP)

Dua bulan selepas itu, Zahid menerima surat daripada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam mengenai kenaikan pangkat ke Gred 2 (N2) sebagai Ketua Penolong Pengarah (KPP). Dia menarik nafas lega kerana rezeki yang diperolehi ini akan dapat mengurangkan kesempitan hidup yang dialaminya selama ini bagi menyara isteri dan 3 orang anak serta mengirim sedikit wang setiap bulan kepada ayah dan ibunya di kampung.

Hari itu dia dikunjungi ramai kawan di biliknya. “Zahid! Tahniah naik pangkat,” kata Misran, teman lama semasa di Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI). “Hai Bro, tahniah,” kata Samsuri Rahmat, teman rapat semasa di SERU dan rakan-rakan lain yang semuanya meminta belanja makan. Zahid membalas ucapan mereka dengan senyuman.



December 04, 2020


 CETAK DUIT PISANG

DR MUZAHET MASRURI

Saya teringat semasa kecil dahulu, ayah pernah bercerita pasal ‘duit pisang’ sambil menunjukkan sekeping ‘note’ tertulis ‘THE JAPANESE GOVERNMENT, TEN DOLLARS’ yang ada motif setandan buah pisang.

Wang itu digunakan di Tanah Melayu semasa pemerintahan Jepun 1942-45. Pemerintah tentera Jepun telah mencetak bank notes secara berleluasa menyebabkan susut nilai duit pisang jatuh teruk dan mengakibatkan hiperinflasi iaitu kenaikan harga barangan yang terlalu tinggi. Selepas penyerahan Jepun, duit pisang langsung tidak bernilai sehingga hari ini.

Cetak duit Malaysia

Kebelakangan ini terdapat suara-suara sumbang supaya Bank Negara Malaysia mencetak lebih banyak wang untuk diagihkan bagi meningkatkan pendapatan benar serta kuasa beli orang ramai untuk berbelanja. Tujuannya untuk meransang pertumbuhan ekonomi semasa Covid-19 dan menyelesaikan masalah beban kewangan serta hutang Kerajaan Persekutuan yang semakin meningkat.

Berapa banyak hutang Kerajaan Persekutuan?

Hutang Kerajaan Persekutuan 2020 belum diumumkan secara rasmi.

Pada tahun 2019 hutang Kerajaan Persekutuan berjumlah RM799.1 bilion (Sumber: Parlimen Malaysia, Hutang & Liabiliti Kerajaan, Jawatankuasa Pilihan Khas Bajet 2018-2020). Lihat Rajah 1.


Hutang tersebut telah meningkat daripada RM407 bilion pada tahun 2010, iaitu peningkatan hutang sebanyak 93% berbanding 10 tahun lalu. 

Jumlah tersebut dijangka meningkat tinggi bagi tahun 2020 berikutan pelaksanaan pakej rangsangan Perihatin dan inisiatif Belanjawan 2021 yang berjumlah RM322.5 bilion.

Dari mana sumber pembiayaan Pakej Ransangan dan Belanjawan Kerajaan Persekutuan?

Sumber pembiayaan Kerajaan Persekutuan adalah daripada hutang.

Adakah Kerajaan mampu bayar hutang?

Jawapan kepada soalan ini berkait dengan pendapatan negara, khususnya kedudukan semasa defisit fiskal (perbelanjaan melebihi pendapatan negara) Kerajaan Persekutuan.

Berapa jumlah defisit fiskal Kerajaan Persekutuan?

Menteri Kewangan melaporkan Pelan Pemulihan Ekonomi akan meningkatkan  defisit fiskal Malaysia kepada 5.8% - 6.0% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun 2020. (The Star, 12 Jun 2020)

Berapa anggaran nilai defisit fiskal Malaysia pada tahun 2020?

Kalau KDNK Malaysia ialah USD367 bilion (World Bank, National Accounts Data, 1960-2019), maka jumlahnya ialah USD367 bilion @ 6% = USD21.84 bilion = RM93.43 bilion.

Ini bermakna pada tahun 2020 Kerajaan akan berbelanja RM93 bilion melebihi daripada pendapatan negara.

Mengapa kerajaan perlu berhutang sedangkan ia boleh arahkan Bank Negara cetak duit lebih untuk menampung perbelanjaan negara?

Mencetak lebih banyak wang tidak meningkatkan output ekonomi. Ia hanya meningkatkan jumlah wang tunai yang beredar dalam negara. Sekiranya lebih banyak wang dicetak dan beredar dalam ekonomi, permintaan pengguna ke atas barangan dan perkhidmatan akan meningkat. Tetapi kalau jumlah barangan yang dikeluarkan oleh firma tidak meningkat, peningkatan permintaan akan mendorong firma bertindak balas dengan menaikkan harga barangan.

Dalam kontkes yang mudah, mencetak wang hanya akan menyebabkan inflasi.  Jika wang dicetak terlalu banyak ia akan menyebabkan hiperinflasi.

Apa itu hiperinflasi? Mengapa ia tidak diingini?

Hiperinflasi bermaksud kadar inflasi melebihi 50% sebulan. 

Hiperinflasi tidak diingini kerana ia meninggalkan kesan buruk ke atas ekonomi. Ia akan menurunkan nilai matawang dengan teruk dan menjadikan matawang tidak bernilai. Kesan terhadap ekonomi negara sangat besar. Antaranya, ia akan mengurangkan pendapatan cukai, menutup perniagaan, meningkatkan kadar pengangguran dan mendorong peningkatan kos sara hidup yang sangat tinggi .

Hiperinflasi juga akan mengherot keyakinan orang ramai dan pelabur di peringkat global ke atas ekonomi Malaysia yang boleh menyebabkan ketidakstabilan dan kerencatan pertumbuhan ekonomi negara.

Apa contoh hiperinflasi?

Contohnya seperti nilai 'duit pisang' semasa pemerintah Jepun di Tanah Melayu 1940an, seperti yang disebut di atas.

Contoh lain:
  • Akibat mencetak wang terlalu banyak, nilai wang Jerman merosot secara drastik; daripada 1 USD = 160 mata kepada 1 USD = 4,200,000,000,000 mata yang meruntuhkan ekonomi Jerman 1920an.
  • Kadar inflasi 79,600,000,000% telah meruntuhkan ekonomi Zimbabwe, 2008.
  • Kadar inflasi Yugoslavia mencecah 116,545,906,563,330% pada tahun 1994 telah membawa kepada keruntuhan ekonomi negara tersebut.

Kesimpulan

Ketika menonton Berita di kaca TV kita sering disajikan dengan mimpi indah bantuan Prihatin dan Belanjawan 2021 yang jumlahnya bernilai berbilion ringgit untuk meringankan beban yang ditanggung oleh semua rakyat. ‘… sama ada anda seorang nelayan di Kukup, pekebun kecil di Jeli, pengusaha chalet di Cherating, penarik beca di Melaka, peniaga pasar malam di Kuala Lumpur atau pasar tamu di Kundasang … tiada golongan yang akan tercicir. ’ (Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat, Mac 2020).

Timbul persoalan bagaimana kerajaan akan membiayai perbelanjaan dan hutang yang terlalu tinggi sedangkan pada masa yang sama negara sedang menghadapi defisit fiskal (perbelanjaan melebihi pendapatan negara) yang tinggi.

Sebagai rakyat, kita tidak mahu peristiwa pahit ‘duit pisang’ yang pernah dialami ayah ibu dan datuk nenek kita semasa penjajahan Jepun dahulu menjadi mimpi ngeri kepada generasi akan datang.


Penulis: Dr Muzahet Masruri. Ph. D (Economics), University of East Anglia, United Kingdom

Sila click bagi rujukan mengenai Bagaimana Nilai Matawang Ditentukan

November 16, 2020

EKONOMI MALAYSIA 2020 DIRAMAL ANTARA PALING BURUK DI ASEAN

EKONOMI MALAYSIA 2020 DIRAMAL ANTARA PALING BURUK DI ASEAN

DR MUZAHET MASRURI

Selain sedang bergelut dengan kemelut virus Covid-19, kini satu dunia sedang berhadapan dengan kemelesetan ekonomi global.

Bank Dunia meramalkan pada tahun 2020, pertumbuhan ekonomi dunia akan menguncup -5.2% (World Bank: Global Economic Prospects, June 2020)

Negara mana ekonominya diramal menguncup?

Kecuali China (1.9%), sebahagian besar negara-negara di dunia diramal mengalami pertumbuhan negatif, seperti Amerika Syarikat (-4.3%), United Kingdom (-9.8%) dan India (-10.3%) - lihat Rajah 1. (Sumber: IMF, World Economic Outlook (October 2020).

Bagaimana prestasi ekonomi negara-negara ASEAN?

Di kalangan negara-negara ASEAN, beberapa buah negara diramal mengekallkan pertumbuhan positif, iaitu Myanmar (2.0%), Vietnam (1.6%), Laos (0.2%) dan Brunei (0.1%).

Malaysia diramal antara negara paling buruk prestasi ekonomi pada tahun 2020 bersama-sama Filipina, Thailand dan Singapura (lihat Jadual 1).


KDNK Malaysia diramal menguncup -6.0% - penguncupan lebih tinggi daripada -4.1% seperti yang dilaporkan oleh Menteri Kewangan dalam Pembentangan Belanjawan 2021 baharu-baharu ini. 

Menteri Kewangan, semasa Pembentangan Belanjawan menyebut ekonomi Malaysia akan berkembang 6.5% - 7.5% pada tahun 2021. Apa jangkaan faktor penyumbang kepada pertumbuhan yang tinggi tersebut?

Menteri Kewangan, menyebut KDNK Malaysia akan berkembang 6.5% - 7.5% pada tahun 2021. Ramalan tersebut terlalu optimistik dan jauh lebih tinggi berbanding dengan pertumbuhan ekonomi negara sebenar bagi tempoh 10 tahun yang lalu, sebelum berlakunya kelembapan ekonomi akibat covid-19  (lihat Rajah 2).


Beliau menyebut antara faktornya ialah langkah proaktif yang diambil oleh Kerajaan melalui pakej rangsangan ekonomi dan inisiatif Belanjawan 2021 yang berjumlah RM322.5 bilion.

Adakah pakej rangsangan ekonomi Prihatin dan Belanjawan 2021 berupaya untuk meningkatkan pertumbuhan KDNK yang tinggi 2021?

Tidak.

Malaysia adalah sebuah ekonomi terbuka. Indeks keterbukaan perdagangan Malaysia melebihi 130% daripada KDNK. (The World Bank in Malaysia: Overview, March 2019). Perdagangan antarabangsa, perindustrian dan pelaburan asing menyumbang bahagian yang penting kepada ekonomi negara.

Sifat keterbukaan ini membawa implikasi bahawa pertumbuhan ekonomi Malaysia tidak boleh disandarkan semata-semata kepada dasar-dasar pembangunan domestik, seperti pakej rangsangan ekonomi Prihatin dan inisiatif Belanjawan 2021.

Sebaliknya, ia juga bergantung kepada pemulihan ekonomi global.

Mengapa pakej ransangan Prihatin tidak berupaya untuk meningkatkan pertumbuhan tinggi KDNK?

Sebahagian besar Bantuan Prihatin Nasional 2.0 adalah berbentuk subsidi bayaran tunai sekali sahaja (one-off). Tujuannya ialah untuk meningkatkan pendapatan benar, khususnya mereka yang berada dalam kumpulan berpendapatan rendah B40.

Pemberian wang tunai tambahan ini akan meningkatkan kuasa beli orang ramai untuk berbelanja ke atas barangan keperluan asas, seperti makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal, pendidikan, dan rawatan kesihatan.

Bagaimanapun, corak perbelanjaan seperti ini tidak menimbulkan kesan pengganda ke atas sektor-sektor penting untuk menjana aktiviti ekonomi. Sebaliknya ia akan meningkatkan perbelanjaan negara ke atas import dan sekali gus meningkatkan pengaliran wang ke luar negara.

Ini kerana bahan makanan, seperti daging, ikan, beras, buah-buahan dan sayuran seperti bawang merah, bawang putih, brokoli, cendawan, bendi, kacang, keledek, tomato dan cili adalah diimport dari negara seperti China, India, Thailand dan Australia. 

Jumlah import bahan makanan Malaysia pada 2018 bernilai RM54 bilion.

Apa maksud 'kesan pengganda'? Bagaimana ia berfungsi?

Contohnya, apabila kita melaksanakan projek pembinaan rumah kos rendah bagi rakyat berpendapatan rendah, kita sebenarnya mewujudkan permintaan ke atas barangan dan perkhidmatan di sektor lain - simen, kayu, jubin, keluli, tenaga kerja, pekerja, pelukis pelan, jurutera dan lain-lain.

Begitu juga, apabila rumah siap dibina, kita tidak berpindah rumah kosong. Kita perlukan perkakas baharu – lampu, kipas angin, peti sejuk, permaidani, sofa, katil, tilam dan lain-lain. Dengan cara ini, industri dan perniagaan yang berkaitan akan bertindakbalas dan mewujudkan kesan positif ke atas aktiviti ekonomi domestik.

Begitulah ‘kesan pengganda’ berfungsi.

Apa beza pakej ransangan ekonomi Prihatin dengan pendekatan pakej ransangan yang dilaksanakan sebelum ini?

Bagi pendekatan pakej ransangan semasa krisis 1997/98 misalnya, Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) tidak memberi wang tunai kepada orang ramai (lihat Rajah 3).

Sebaliknya, wang itu dibelanjakan dalam bentuk projek atau program yang boleh menjana aktiviti ekonomi dan merangsang sektor yang terjejas melalui 'kesan pengganda' atau 'kesan rantaian', seperti yang dijelaskan di atas.

Kaedah ini terbukti berkesan dalam merangsang ekonomi domestik dan memulihkan sektor-sektor yang terjejas semasa krisis. Pertumbuhan ekonomi negara telah dapat dipulihkan daripada penguncupan -7.4% (1998) kepada 6.1% (1999) dan 8.5% (2000) dalam tempoh hanya setahun.

IMF yang pernah ragu-ragu dengan langkah yang diambil oleh MTEN, yang bertentangan dengan teori ekonomi dan doktrin konvensional, secara terbuka mengakui bahawa, “Malaysia had handled the 1997/98 regional financial crisis the right way…” (The New Straits Times: 4 September 2003)

Dari mana sumber pembiayaan Pakej Ransangan Prihatin dan Belanjawan Kerajaan Persekutuan?

Sumber pembiayaan Kerajaan Persekutuan adalah daripada hutang.

Pada tahun 2019 hutang Kerajaan Persekutuan berjumlah RM799.1 bilion (Sumber: Parlimen Malaysia, Hutang & Liabiliti Kerajaan, Jawatankuasa Pilihan Khas Bajet 2018-2020), lihat Jadual 2.


Hutang Kerajaan Persekutuan terbahagi kepada 2, iaitu hutang domestik dan luar negeri. Sebahagian besar instrumen hutang dipegang oleh pemastautin (75.4%).

Instrumen hutang pemastautin (domestik) terdiri daripada Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) dan Bil Perbendaharaan Malaysia (MTB).

Pembeli utama instrumen hutang domestik adalah institusi perbankan (30.9%), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (29.5%), syarikat insurans (4.8%) dan Kumpulan Wang Persaraan (3.3%) 

Kesimpulan

IMF meramalkan, prestasi ekonomi Malaysia adalah antara yang paling buruk di kalangan negara-negara ASEAN pada tahun 2020. KDNK diramal mengecut -6.0% walaupun kenyataan rasmi Menteri Kewangan menyebut pengecutan hanya setakat -4.1%.

Sebagai sebuah ekonomi terbuka, pemulihan ekonomi tidak cukup semata-mata bergantung kepada dasar-dasar pembangunan domestik, seperti pakej rangsangan ekonomi Prihatin dan inisiatif Belanjawan 2021. Bahkan pemulihan ekonomi negara juga banyak bergantung kepada pemulihan ekonomi di peringkat global.


Penulis: Dr Muzahet Masruri. Ph. D (Economics), University of East Anglia, United Kingdom

Bagi rujukan mengenai MTEN, sila click 'The Neglected Think-tank’

April 04, 2020

PERTUMBUHAN EKONOMI MALAYSIA 2020 DIRAMAL MENGUNCUP -3.1%


4 April 2020, updated 14 Julai 2020

PERTUMBUHAN EKONOMI MALAYSIA
2020 DIRAMAL MENGUNCUP -3.1%
DR MUZAHET MASRURI

COVID-19 telah mencetuskan kejutan di China dan kesannya telah merebak serta menimbulkan keresahan di peringkat global. Kini, selain sedang bergelut dengan kemelut virus Covid-19, satu dunia sedang berhadapan dengan prospek krisis kewangan dan kemelesetan ekonomi global.

Apa kesannya kepada Malaysia?

Malaysia adalah sebuah ekonomi terbuka di mana purata nisbah nilai eksport kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) ialah 130% (The World Bank in Malaysia: Overview, March 2019). Perdagangan antarabangsa dan pelaburan asing memainkan peranan penting kepada ekonomi dan peluang pekerjaan, di mana kira-kira 40% pekerjaan di Malaysia dikaitkan dengan aktiviti perdagangan dan eksport.

Sifat keterbukaan ini membawa implikasi bahawa pertumbuhan ekonomi Malaysia tidak hanya ditentukan oleh dasar-dasar pembangunan dalam negara bahkan ia juga dipengaruhi oleh persekitaran global.

Bagaimana prospek pertumbuhan Malaysia 2020?

Dalam tempoh 2 dekad yang lalu, ekonomi Malaysia terus mengalami trend pertumbuhan yang meningkat dengan purata pertumbuhan 5.4% sejak 2010 (lihat Rajah 1). Bank Dunia meramal Malaysia dijangka mencapai peralihan daripada ekonomi upper-middle income kepada high-income country menjelang 2024.


Bagaimanapun, baru-baru ini Bank Dunia meramalkan pertumbuhan ekonomi Malaysia dijangka menurun secara drastik daripada 4.3% (2019) kepada negatif -3.1% pada tahun 2020 berikutan kesan virus Covid-19 yang akan menjejaskan sistem kewangan dan kemelesetan ekonomi dunia (World Bank: Global Economic Prospects, June, 2020).
Bagaimana pengalaman Malaysia mengatasi krisis ekonomi sebelum ini?

Malaysia pernah mengalami beberapa siri krisis ekonomi dalam tempoh 2 dekad yang lalu (lihat Rajah 1 di atas). Antaranya:

Krisis Kewangan Asia 1997/98 berikutan serangan matawang yang dipelopori oleh spekulator matawang, George Soros yang hampir melumpuhkan sistem kewangan negara-negara di Asia, khususnya, Thailand, Filipina, Malaysia, Indonesia, Singapura, Korea Selatan dan Taiwan.


Seperti ditunjukkan dalam Rajah 1, pertumbuhan ekonomi negara menjunam ke paras negatif -7.4% pada tahun 1998. Dengan tindakan pantas melalui Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN), sistem kewangan negara dapat diselamatkan dan pertumbuhan ekonomi negara dapat dipulihkan ke paras positif 6.1% dalam tempoh hanya setahun pada 1999 dan 8.9% pada tahun 2000.

Insiden 11 September 2001 berlaku apabila 2 buah jet penumpang (airlines) yang dirampas oleh pejuang al-Qaeda telah melanggar dan memusnahkan bangunan World Trade Center di Amerika Syarikat. Ekonomi Amerika serta merta lembab dan kesannya menular menjadi krisis kelembapan ekonomi dunia. Malaysia dapat bertahan di paras pertumbuhan positif yang rendah 0.6% (2001) dan meningkat pada tahun berikutnya kepada 5.4% (2002).


Severe acute respiratory syndrome (SARS). Sekali lagi pada tahun 2003, pengaruh persekitaran global menguji kekukuhan ekonomi negara apabila berlaku peperangan di Iraq dan serangan wabak SARS yang menjadi punca kelembapan ekonomi global pada tahun tersebut.

Bagaimanapun, pertumbuhan ekonomi negara dapat dipertahankan di paras positif 5.8%, sehinggalah Tun Mahathir melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri pada 31 Oktober 2003.

Kelembapan ekonomi global 2008 berpunca daripada 'subprime mortgage crisis' di Amerika Syarikat yang telah menjejaskan sistem perbankan di negara berkenaan. Oleh kerana Amerika Syarikat adalah kuasa ekonomi terbesar di dunia dan menyumbang 24.7% kepada ekonomi dunia, krisis kewangan dan ekonomi negara tersebut telah menular dan menjadi isu global.

Ekonomi Malaysia terjejas teruk menjunam ke paras negatif -2.5% (2009) tetapi dapat dilpulihkan kepada pertumbuhan positif 6.9% pada tahun 2010. Pertumbuhan yang tinggi ini adalah disebabkan pengiraan angka ‘base year’ yang rendah (negatif) pada tahun 2009, di mana sedikit sahaja pertambahan akan menjadikan peratusnnya meningkat tinggi.


Bolehkah kaedah Malaysia menangani krisis yang lalu digunakan bagi mengatasi Krisis Ekonomi Covid-19 2020?

Penyebab bagi setiap krisis adalah berbeza dan kaedah mengatasinya juga berbeza. Seperti juga seorang doktor, beliau tidak akan memberi ubat yang sama kepada pesakit diabetes dan pesakit kanser dan menjangkakan pesakit-pesakit tersebut akan sembuh dalam tempoh yang singkat.

Misalnya, Krisis 1997/98 adalah bersifat ‘regional’ (bukan global) yang berpunca daripada aktiviti spekulator mata wang yang telah menjejaskan sistem perbankan dan akhirnya merebak ke sektor-sektor lain dalam ekonomi negara-negara tertentu sahaja.

Manakala, Krisis Ekonomi Covid-19 pula adalah bersifat global dan berpunca daripada sekatan kemasukkan pelancong asing yang menjejaskan sektor berkaitan pelancongan, kawalan pergerakkan penduduk yang mengurangkan pengeluaran barangan dan perkhidmatan, dan pengurangan rantaian bekalan global yang menjejaskan sektor-sektor lain dalam ekonomi.

Kerajaan telah mengumumukan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN). Apa bezaanya dengan Pakej Rangsangan Ekonomi 1997/98?

Melalui Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) berjumlah RM250 bilion, rakyat yang terjejas akan menerima pelbagai bantuan, elaun serta inisiatif yang digariskan. Ia bertujuan untuk melindungi kebajikan rakyat, menyokong perniagaan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dan memperkukuh ekonomi negara.


Berbeza dengan Pakej Ransangan 1997/98, MTEN tidak membelanjakan wang dengan memberikan wang tunai kepada rakyat. Sebaliknya, wang itu dibelanjakan dalam bentuk projek atau program yang boleh mewujudkan aktiviti ekonomi dan merangsang sektor yang terjejas melalui 'kesan rantaian'. Sila rujuk: 
The Neglected ‘Think-tank’ (Part 2) - Response to the current slow economic growth


Perlukah Pakej Rangsangan PRIHATIN diteruskan?

Dalam keadaan negara-negara di dunia sedang berhadapan dengan prospek kemelesetan ekonomi global, kita tidak boleh semata-mata bergantung kepada pasaran global untuk memastikan pertumbuhan yang berterusan. Pada masa yang sama, kita perlu mengambil tindakan untuk merangsang ekonomi domestik dengan meningkatkan penggunaan dan pelaburan, terutamanya sektor swasta.

Kerajaan perlu meneruskan pendekatan pakej ransangan PERIHATIN. Pengalaman lepas menunjukkan pakej rangsangan sangat berkesan dalam menguruskan ekonomi semasa krisis kerana ia mewujudkan 'kesan rantaian' atau 'kesan pengganda' untuk meransang aktiviti dan memulihkan ekonomi dalam sektor-sektor lain yang terjejas.

PRIHATIN vs Defisit Fiskal

Walau bagaimanapun, Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) perlu mengambil kira kedudukan kewangan negara, khususnya kedudukan semasa defisit fiskal (perbelanjaan melebihi pendapatan negara).



Menteri Kewangan meramalkan Pelan Pemulihan Ekonomi akan meningkatkan  defisit fiskal Malaysia kepada 5.8% - 6.0% daripada KDNK pada tahun 2020 (gambar di atas).


Berapa anggaran nilai defisit fiskal Malaysia pada tahun 2020?

Kalau KDNK Malaysia ialah USD367 bilion (World Bank, National Accounts Data, 1960-2019), maka jumlahnya ialah USD367 bilion @ 6% = USD21.84 bilion = RM93.43 bilion.

Ini bermakna pada tahun 2020 Kerajaan akan berbelanja RM93 bilion lebih tinggi daripada pendapatan negara.

Kesimpulan

Negara-negara di dunia sedang berhadapan dengan krisis ekonomi di peringkat global berikutan penularan wabak COVID-19. Anggaran awal Bank Dunia menunjukkan kebanyakan negara di dunia akan mengalami penurunan pertumbuhan ekonomi pada tahun 2020. Malaysia tidak terkecuali.

Malaysia sedang melaksanakan langkah-langkah agresif melalui ransangan ekonomi di peringkat domestik bagi memulihkan ekonomi dan mengembalikan momentum pertumbuhan ekonomi kepada landasan yang asal.

Memandangkan Malaysia adalah sebuah ekonomi terbuka di mana perdagangan antarabangsa dan pelaburan asing memainkan peranan penting, pemulihan ekonomi juga akan dipengaruhi oleh pemulihan di peringkat global.



Penulis: Dr Muzahet Masruri. Ph. D (Economics), University of East Anglia, United Kingdom.

December 30, 2019

Wawasan 2020 Bagaimana Pencapaiannya?




Wawasan 2020
Bagaimana Pencapaiannya?
DR MUZAHET MASRURI


Hampir, kalaupun tidak semua rakyat Malaysia masih ingat Wawasan 2020 yang diperkenalkan pada tahun 1991 oleh Tun Mahathir Mohamad, Perdana Menteri ketika itu.

Wawasan 2020 adalah dasar pembanguan negara jangka panjang 30 tahun yang mensasarkan Malaysia menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi mengikut acuan sendiri menjelang tahun 2020.

Sebelum menilai sama ada Malaysia mampu atau tidak mencapai matlamat Wawasan 2020 yang disasarkan menjelang tahun 2020, kita lihat dahulu sejarah dan pelaksanaannya.

Pelaksanaan Wawasan 2020

Wawasan 2020 mula diperkenalkan semasa Rancangan Malaysia Ke-6 (1991-1995) dan tempoh pelaksanaannya selama 30 tahun tamat di akhir Rancangan Malaysia Ke-11 (2016 – 2020). 

Wawasan 2020 dilaksanakan berasaskan kesinambungan yang merangkumi 3 Dasar utama, seperti Rajah di bawah, iaitu:

     1. Dasar Pembangunan Negara (DPN), terkandung dalam Rangka Rancangan
         Jangka Panjang Ke-2 (RRJP2) bagi tempoh 1991 - 2000

   2. Dasar Wawasan Negara (DWN), terkandung dalam Rangka Rancangan Jangka
       Panjang Ke-3 (RRJP3) bagi tempoh 2001 – 2010, dan

   3. Model Baru Ekonomi (MBE), terkandung dalam Rangka Rancangan Jangka Panjang
       Ke-4 (RRJP4) bagi tempoh 2011 – 2020.

Dasar dan Rancangan Pembangunan Malaysia tersebut dirangka melalui Unit Perancang Ekonomi (EPU) sebagai agensi pusat yang bertanggung jawab dalam perancangan pembangunan ekonomi negara.




Apa takrif negara berpendapatan tinggi?


Seperti disebut, matlamat Wawasan 2020 ialah untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju berpendapatan tinggi.

Bank Dunia mengklasifikasikan negara-negara di dunia mengikut 4 kategori berasaskan pendapatan per kapita negara-negara berkenaan. Klasifikasi tersebut adalah seperti di Jadual 1.



Bagaimana pencapaian Wawasan 2020?


Bank Dunia ada menerbitkan data rasmi pendapata per kapita bagi Malaysia mengikut siri masa (lihat Jadual 2). Bagaimanapun, perangkaan rasmi tersebut hanya dikeluarkan setakat tahun 2018 sahaja.


Angka bagi tahun 2019 belum dikeluarkan dan hanya akan diumumkan mengikut tarikh tahun kewangan Bank Dunia pada 1 Julai 2020, manakala angka bagi tahun 2020 akan hanya diumumkan pada 1 Julai 2021.

Oleh itu, menjelang tahun baharu 2020, kita belum dapat membuat kepastian sama ada matlamat wawasan ini tercapai atau tidak.

Bagaimanapun, kita boleh membuat unjuran (projection) pendapatan per kapita Malaysia bagi tahun 2019 dan 2020 berdasarkan angka rasmi sebelumnya yang dikeluarkan oleh Bank Dunia. 

Kaedah yang boleh digunakan ialah mengira purata kadar pertumbuhan tahunan pendapatan per kapita KDNK Malaysia (3%) bagi temph 10 tahun sebelumnya dan membuat unjuran kepada angka terakhir yang dikeluarkan oleh Bank Dunia dalam Jadual di atas, seperti berikut:

           2019 = (USD 12,120 @ 3%) + USD 12,120 = USD 12,483
           2020 = (USD 12,483 @ 3%) + USD 12,483 = USD 12,857

Hasil pengiraan ini ditunjukkan di ruang berwarna merah dalam Jadual 3 di atas.

Jadual tersebut menunjukkan pada akhir tahun 2019 dan menjelang tahun 2020 pendapatan per kapita Malaysia diunjurkan USD 12,483. Angka ini adalah lebih tinggi daripada USD 12,375 yang diklasifikasikan oleh Bank Dunia sebagai negara berpendapatan tinggi.

Oleh yang demikian, Malaysia boleh berbangga dengan pencapaian matlamat Wawasan 2020 sebagai negara berpendapatan tinggi menjelang tahun baharu 2020.

Kejayaan ini adalah sangat manis bagi Malaysia setelah 30 tahun mengharungi liku-liku pertumbuhan ekonomi yang turun-naik berikutan daripada kesan kelembapan ekonomi global yang tidak menentu sepanjang tempoh tersebut.

Syabas rakyat Malaysia..!!

Adakah negara maju berstatus pendapatan tinggi

Jawapan: Tidak semestinya

China adalah sebuah negara maju dan merupakan ekonomi kedua terbesar di dunia selepas Amerika Syarikat (Lihat Jadual 3). Bagaimanapun, pendapatan per kapita negara China ialah USD 9,770 pada tahun 2018, jauh lebih rendah daripada Malaysia sebanyak USD 12,120 bagi tahun yang sama


Adakah status negara berpendapatan tinggi menjamin kesejahteraan hidup rakyat jelata?

Soalan ini sering dikemukakan.

Jawapannya, tidak.

Pendapatan per kapita digunakan sebagai pertunjuk sama ada rakyat di negara berkenaan mempunyai purata pendapatan yang dikategorikan oleh Bank Dunia sebagai negara (i) high-income (ii) upper-middle income (iii) lower-middle income dan (iv) low-income.

Ia tidak menjelaskan kualiti hidup dan tahap kesejahteraan rakyat yang bergantung kepada faktor-faktor lain.

Apa contohnya?

Antara petunjuk kesejahteraan rakyat ialah ‘agihan pendapatan’. Idealnya kekayaan negara hendaklah diagihkan sama rata di kalangan semua penduduk. Tetapi, realitinya keadaan ini tidak pernah belaku dalam sejarah mana-mana negara di dunia.

Contohnya di Malaysia (seperti juga di negara-negara lain) tidak semua rakyat mempunyai pendapatan per kapita yang sama USD 12,483/tahun pada tahun 2020.

Ada yang mempunyai pendapatan berkali ganda lebih tinggi dan ada yang mempunyai pendapatan jauh lebih rendah. Keadaan ini dirujuk sebagai ‘jurang pendapatan’ antara yang kaya dan miskin yang berlaku di Malaysia (dan negara-negara lain).

Contoh jurang pendapatan tersebut adalah dijelaskan dalam Jadual 4 di bawah.


Perangkaan dalam jadual di atas menunjukkan, 20% (T20) rakyat Malaysia memiliki 46.6% kekayaan negara manakala 40% (B40) rakyat berkongsi hanya 16.5% kekayaan negara ini.

Kesimpulan

Wawasan 2020 telah mencapai matlamat menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 berdasarkan unjuran purata kadar pertumbuhan tahunan pendapatan per kapita KDNK Malaysia (3%) bagi tempoh 10 tahun sebelumnya.

Namun, status negara berpendapatan tinggi tidak menjamin kesejahteraan hidup bagi semua rakyat. Ini kerana dalam mana-mana negara di dunia wujud ketakseimbangan kekayaan di kalangan berbagai lapisan masyarakat yang perlu ditangani seiring dengan usaha-usaha pembangunan ekonomi negara.

Penulis: Dr Muzahet Masruri. Ph. D (Economics), University of East Anglia, United Kingdom.